Meer dood dan levend

4 december 2017 - San Carlos, Costa Rica

Heb je de vorige blog Deleted Scenes nog niet gelezen, ga dan terug naar start en verlaat de gevangenis zonder te betalen. Maar lees eerst Deleted Scenes!

De volgende stop is Trabacon een plaatsje dat bekend staat om haar Hot Springs en Arenal  vulkaan. Google maps is de afgelopen dagen een van onze beste vrienden dus de route wordt voorbereid. We moeten de bergen door dat wisten we dus ik had al een primatourtje te pakken bij het ontbijt. Na ontelbare bochten, wederom een super mooi landschap, waar ik helaas geen foto's van kan maken.

Het zit namelijk zo: Bart rijdt en moet met een hand het stuur en de andere Spotify bedienen om keer op keer de liedjes van Johny,  Mike, Rosita en Mina op te zetten. Ik kijk alleen maar voor me uit om te voorkomen dat ik misselijk wordt. Ik ben het allang, maar wil de sfeer in de auto niet bederven.

Desalniettemin, de ontelbare bochten blijven komen en we rijden een bergdorpje in.  Daar had eigenlijk al een lampje moeten gaan branden. De wegen worden iets slechter en de temperatuur daalt van 28 graden langzaam naar 20 en counting. Bart wordt stiller en gefocust, Boet slaapt en ik kan mijn armen bijna niet meer optillen zo wagenziek ben ik. " Als de wegen nog slechter worden, draai ik me om", ik bid in stilte dat dit niet gaat gebeuren, die ontelbare bochten terug, dat red ik niet. Ik heb een manier gevonden om mijn hoofd te ondersteunen op de gordel, want mijn nek doet dat niet meer. Het is inmiddels 18 graden, het waait en het is mistig. Maar mijn topchauffeur Bart rijdt stug door. En ik blijf met mijn ogen dicht hopen dat het zo voorbij is. Op een gegeven moment stijgt de temperatuur weer, trekt de mist weg en worden de wegen ook weer beter. Onze vriend Google maps is geen BFF meer: de kortste route bleek meteen de meest onmogelijke te zijn via de middle of nowhere. Hoog in de bergen moet de terreinwagen zijn best doen om de supersteile hellingen en haarspeld bochten te maken in low gear 4x4 en zonder omkiepen.  Lang leven de 4x4.. je zult der potjemetoetie maar een lekke band krijgen.

De eindbestemming maakt een heleboel goed. Al blijf ik nog een tijdje niet te hebben misselijk, het hotel heeft haar eigen hot springs met warm water afkomstig van de vulkaan die ons uitzicht vanuit de hotelkamer verrijkt. Paadjes en bruggetjes leiden je je naar watervalletjes en overal kun je lekker warm in badderen. De vulkaan blijft helaas ondergedompeld in wolken die er niet overheen lijken te kunnen komen, maar de omgeving blijft magisch.

Boet vindt sinds we een jacuzzi op het balkon hebben gehad de hot springs heerlijk. Dus huppelt vrolijk achter ons aan als we van watervalletje naar beekje lopen.

Costa Rica staat onder andere bekend om de vele sportieve activiteiten die je er kunt doen. Hiken, boomslingeren aan een highline, raften, helaas zit dat er voor ons niet in met jullie grote vriend Boet. De meeste activiteiten vergen om er te komen al een wandeltocht van 3 km. Het kost mij even moeite maar ik leg me er bij neer aan ga zoeken naar een dagbesteding die ook geschikt is voor kinderen.  En daar komt Willy in beeld. Op internet wordt een Chocolate tour verkocht als niet te missen. Dus ik haal Bart over om dat te gaan doen. Boet heeft het woord chocola gehoord dus we kunnen stiekem al niet meer terug. Aangekomen bij de vervallen boerderij wacht een 17 jarige jongen ons op en legt in onverstaanbaar Engels uit dat we nog even moeten wachten tot de tour kan beginnen. En als de tour begint snappen we alle drie niet goed waarom dit een chocolade tour wordt genoemd. De jongen laat ons de fruitbomen zien en zijn tandeloze vaderlaat ons de meest zoete ananassen en papaya's proeven en als de sinaasappels aan de beurt zijn twijfel ik of ik het wel goed heb gelezen. Niet lang daarna ontpopt de tiener zich als een ware Willy Wonka en trekt hij ons mee in de wereld van chocolade. Hij vraagt Boet zijn hulpje te zijn als een soort van oempaloempa. Deze taak neemt Boet uiterst serieus en volgt Willy op de voet. maar waar blijft de chocola? Na het proeven van suikerwater, cocosrum, de slijmerige vruchten die cacao heten komen we aan bij de familiebranderij... eindelijk chocola. Heerlijke chocola, er wordt ook chocolademelk geserveerd die Willy voor me oppimpt met vanille, peper en rietsuiker. En Boet? Boet wordt door opa volgestopt met chocola, daar kwamen we tenslotte voor.

Opa pakt tussendoor de verrekijker om een leguaan te laten zien die zich verschuild in een boom. Als we daar over napraten op de terugweg zijn we het er over eens dat hgij eruit zag als een tijger. Minstens 3 meter, oranje gekleurd en met het blote oog te zien op een afstand van 25 meter.

Op de terugweg valt Boet na alle Sing liedjes in slaap en kan Bart het niet laten een paar kadootjes voor hem te kopen. Want al hadden we afgesproken het niet te doen... en hoor je hier alleen maar kerstliedjes...

Morgen is Sinterkaas tenslotte jarig

1. Paul:
    Hahaha lang laeve Google! Fijne Sinterklaos saame! x
  2. Monique:
    5 december 2017
    Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht... Boet had ook hele tijd sinterklaasliedjes kunnen zingen haha.
    Zo tof om te lezeb, word er helemaal in meegetrokken! XXX
  3. Esther:
    Leuk um te laeze!
    vuul plezeer samen xx
  4. Sharon:
    5 december 2017
    Ik voel pottemoetje Hoe je in die auto zat😱..
    Heerlijk om te lezen 💋
  5. Irmgard:
    5 december 2017
    Ohoh ik weet hoe je je gevoeld moet hebben .. not So funny!!!
    Maar verder super en Boet top....
    Fijne Sinterklaas ....
    Liefs
  6. Maartje:
    5 december 2017
    Geen idee waar dit over gaat...heb t immers dus niet gelezen dus....😷😨
  7. Lot:
    5 december 2017
    Heerlijke verhalen weer Eef, al snap ik dat jij doodsangsten uitsloeg!!!
    Geniet vd Sint in de zon.... hier is de temperatuur gedaald naar n bibbergehalte, Piet mag als cadeau elke ochtend mijn ramen komen krabben want mijn buik begint me nu echt in de weg te zitten.... maar schroom je niet en neem gerust wat van die Willy Wonka chocolade mee 😜
  8. Coen:
    5 december 2017
    Supergave trip zeg, stiekem wel een beetje jaloers ;-)
    Geniet er nog van......
  9. Hanneke:
    Hahaa echt te gek!! 💋💋💋
  10. Josje:
    5 december 2017
    Leuk gesjreve en fijne foto's. Groete aan de menkes😙
  11. Linda:
    5 december 2017
    Ohhh wat een gaaf verhaal weer👍
    Hopelijk Kun je de heenreis een beetje vergeten met al het moois wat je nu meemaakt.
    Hoop voor jou niet dat je dezelfde weg terug moet😢
    Maar geniet nu maar heerlijk van die fantastisch mooie momenten. Geweldig mooie foto’s weer💋💋
  12. Maud:
    5 december 2017
    Goed man, boet man, eef man, bart man!
  13. Sanne:
    5 december 2017
    Pffff word alleen al misselijk van het lezen! Vette foto’s en geweldige verhalen Eef, geniet er nog van samen en een fijne Sinterklaasavond 😘😘
  14. Vero Q:
    6 december 2017
    haha Eef, het is wat met autorijden op vakantie en liedjes luisteren/zingen of het horen zingen door Boet of iemand anders.. ;)

Ik voel helemaal de angst als ik je verhaal lees over de autorit, poe.. ben dan eventjes (maar heeeel eventjes) blij dat ik thuis op de bank je verhaal zit te lezen..
    Maar gelukkig is de eindbestemming top en kunnen jullie wederom genieten van al het mooie wat Costa Rica te bieden heeft! Super leuk om de foto's te zien!!

liefsssss
  15. Bibi:
    6 december 2017
    Ha Eef, jullie linkje heb ik van Shaar ontvangen en zo kan ik stiekem jullie avontuur spotten. GE-WEL-DIG om te lezen hoe jullie lekker aan het rondreizen zijn. Ik moet zeggen: ik ben HEULEMAAL niet jaloers op jullie ervaringen.....hahahaha. Te gek dit!!! Enjoy your trip guys xxx
  16. Nanne:
    7 december 2017
    Leuk verhaol, boete dien misselijkheid natuurlijk! Kreeg dr ein leuk beeld beej van Boetje as oempaloempa maar dan in de jungle... Misschien wat veur de vastelaovend ;-) ?! XXX
  17. Josine:
    10 december 2017
    Ik weet nu weer waarom de 4 weken die wij fietsend door hebben gebracht in Costa Rica zo zwaar waren. O ja, dat was het, er was geen meter rechtdoor (long time ago waren we topfit pff) Gaaf om te lezen!
  18. Vivienne Curvers:
    11 december 2017