Deleted scenes

4 december 2017 - Tabacon, Costa Rica

Als ik een film kijk en het is tijd voor de aftiteling, hoop ik altijd dat er nog iets komt, dat de film nog niet is afgelopen. Een vijf-jaar-later-scene of blunders of van die scenes die de film niet hebben gehaald. Die scenes die de film niet hebben gehaald zijn vaak net iets leuker of vertellen het verhaal van de andere kant.

Helaas is het maar sporadisch dat ik niet voor Jan met die hele korte achternaam blijf zitten in de bioscoop of wacht met het uitzetten van de tv, want op een of andere manier willen filmmakers en producers die deleted scenes en blunders liever voor zich houden.

Ik laat jullie ook niet meelezen dat het niet meer lang duurt of ik gooi Johnny en zijn I’m still standing liedje uit het raam. En Rosita mag echt wel eens iets andere zingen dan Shake it of! En meneer Moon.... meneer Moon denkt echt dat we vanaf nu nog maar 1 kant op kunnen en dat is omhoog. Voordiegene die de film Sing nog nooit hebben gezien.. kijken, hij is fantastisch. Ik zie hem ongeveer zeven keer per dag... nagespeeld én nagezongen door Boet welteverstaan. Ik ben dankbaar hoor dat ik in de auto niet heel de dag Dikkertje Dap of Kinderkoor de Madeliefjes hoef aan te horen, maar Stevie Wonder en Frank Sinatra, maar keer op keer op keer.

Ik vertel jullie ook niet dat ik vreselijk baal van mezelf dat ik geen Spaans spreek, ja ik bestel een colaatje zeg alsjeblieft en dankjewel. Maar ohwee als ze dan tegen me beginnen te praten, ik denk te weten wat ze zeggen, mijn brein probeert de Spaanse woorden en zinnen te vinden, MAAR IK KEN ZE NIET! En het enige wat ik kan doen is ze schaapachtig aankijken en hopen dat ze ook Engels verstaan. Ik vind dat zo erg dat ik de cursus Spaans voor beginners bij thuiskomst al heb ingepland. Ik droom er zelfs wel eens van dat ik vloeiend Spaans spreek. Helaas is het in werkelijkheid zoals Marco Borsato het ooit zong, ze zijn bedrog die dromen.

En het  dramatische douche ritueel (bijna) elke dag, zorgt er bij mij voor dat ik douchen gewoon af ga schaffen. Boet doucht wel weer als we thuis zijn, er zijn ergeren dingen.

In Costa Rica spreekt iedereen trouwens hartstikke goed Engels dus ondanks de dagelijkse frustratie komen we er wel. En wat is het een bizar mooi land. Bij aankomt in San Jose krijg je dit nog helemaal niet mee, maar daar waarschuwen alle boekjes en blogs ook voor. Daarom slapen we om de hoek bij het vliegveld, nadat Bart het speelgoed heeft uitgekozen, zo blij als een kind springt hij onder de douche vandaan: vandaag gaan we rijden!! Een grote witte 4 x 4 staat op de parkeerplaats klaar om het land te gaan verkennen. Je kijkt je ogen uit, lang in de auto zitten is nog nooit zo leuk geweest! Het regenseizoen loopt op zijn einde wat betekent dat het wel nog een beetje regent, maar vooral de  zon schijnt als we onze weg richting Manuel Antonio vervolgen. De borden langs de weg zeggen dat we voorzichtig moeten zijn met overstekend wild. Geen wild te zien en er steekt ook niemand over tot er een bordje met een krokodil volgt... en ik heb geluk... een brug vol mensen met camera’s zorgen ervoor dat ik een beetje omhoog kom uit de autostoel en daar ligt hij, rustig te bakken in de zon.. een enorme krokodil...

Die hebben we al te pakken en dat is nog maar het begin.

We lunchen aan het strand, een waar surfers paradise, geen mens op het bruine zandstrand zelf, maar in de zee vind je de echte surfdudes. Na een prachtige autorit en 25 x I’m still standing, shake it of en I did it my way komen we aan bij het hotel! We zoeken meteen de bar op waar ze de mooiste zonsondergang aanbieden op het uithangbord en ondanks de regen..hebben ze niet heel veel te veel gezegd.

De regen is de volgende dag volledig weggetrokken en we gaan een kijkje nemen op het strand, het was tenslotte een hotel at the beach, de beach ligt echter een stukje verderop onderaan de jungle. Een magnifieke wandeling met als toetje een adembenemend strandje het lijkt wel een film en zoals met een heleboel uitzichten de afgelopen dagen: je krijgt ze gewoon niet op de foto.

De beachboy die het strand runt roept Bart ineens en trekt hem mee de jungle in al gebarend dat je naar boven moet kijken. En jawel hoor, een luiaard en twee racoons bekijken de wereld rustig vanuit hun boompje. De terugweg voegt nog 12 apen toe aan het lijstje; welcome to the jungle baby! Vandaag vertelde een soort  Willy Wonka ons dat deze dieren bijna altijd in dezelfde boom zitten. Ik wist het wel.. het was een mooi toneelstukje van die beachboy, die luiaard zit daar iedere dag, in dezelfde boom als een soort ambtenaar.

Ons volgende hotel ligt min of meer op de terugweg dus we hoeven niet heel erg lang te rijden, als we ons gesetteld hebben, een paar baantjes gezwommen en de zon langzaam ondergaat gaan we toch even kijken bij de bar, er schijnt een amfitheater te zijn en reden waarom begrijpen we pas als we er aan komen.

Zo’n uitzicht en sunset heb je nog nooit gezien, althans wij niet. En dat geldt voor meerdere mensen die nu allemaal de weg omhoog naar dit hotel gevonden hebben. Een klein zoektochtje met mijn goede vriend google verklaar de zaak.

Lonely planet en een aantal andere reisjunks hebben dit plekje aangemerkt als must-see en dat doen ze dus in grote getale.

En het is eigenlijk gek dat het strand waar we de volgende dag naartoe worden gebracht, wederom voorafgaand aan een jungletocht alleen dit keer per auto, niet in deze boekjes staat. De superlatieven zijn onderhand op....

Diegene die genoeg hebben gelezen over onze eerste dagen in dit machtig mooie land kunnen de volgende blog overslaan en onderstaande samenvatting lezen.

Vulkaan, Willy Wonka, meer dood dan levend, bergpas, hot springs en alleen nog maar meer superlatieven.

Zo, ben je weer klaar! Scheelt een hoop tijd.

Ik raad Maartje overigens aan de volgende blog niet te lezen, ben bang dat je er misselijk van wordt.

1. Irmgard:
    5 december 2017
    Lieve schatten , geweldig , t is alsof we er zelf zijn...
    Boet de "voetballer"
    En al t moois en t weer ..👍👍💋💋💋 ik kan schrijven hoe t hier is maar daar wordt je niet vrolijk van😂😂
    Dus geniet lekker verder ... liefs Irmgard
  2. Maartje:
    ✅✅
  3. Maud:
    Joehoeoeoe 😘😘😘😘
  4. Vero Q:
    6 december 2017
    wauw!! Wat leuk weer um te leaze en ik vuul un volgende bestumming veur os vakantie aankomme.. :) Costa Rica it is!
    have fun!